Artist Statement

Click here for English text

Forholdet mitt til det visuelle har lenge vært et som starter med fenomenologi, for eksempel Maurice Merleau-Pontys påstand om at vi er nedsenket og forvirret i en verden som er rundt oss og ikke foran oss.

Maleri er mitt «lydbrett» til verden. I tillegg jobber jeg med tegning, installasjon, skriving og foto. Jeg bruker mye tid i landskap ved å gå, tegne, skrive og være. Maleriene mine blir ofte formet av slik aktivitet, og det visuelle språket utvikler seg fra kontakten jeg har med spesifikke steder, mennesker og landskap. Melankolske atmosfærer tiltrekker meg.

Jeg er opptatt av det efemeriske og flyktige. Vann som fenomen og som menneskets viktigste ressurs har, så lenge jeg kan huske, fascinert meg. Men utforskningen av romfølelsen og en kobling med en verden vi ikke kjenner, er sentralt i min praksis.

Jeg involverer meg i en høyst subjektiv utforskning av spesifikke steder. Situasjoner blir forvirret, forstyrret, dekomponert, og betrakteren blir involvert i en prosess hvor nye konstellasjoner av tid og sted møter hverandre.

Illuminations Atlanterhavet er tittelen på mitt nåværende prosjekt hvor jeg tar for meg utsatte og sårbare landskap tilknyttet Nordsjøen og Atlanterhavet: Som del av dette har jeg utforsket Tenerife, Bretagne, Jæren og ulike strekninger av norskekysten. I juni 2019 reiste jeg for første gang til De ytre Hebridene, øyene Lewis og Harris. Denne turen var del av en planlagt serie av besøk til ville og åpne områder i nord-vest Skottland. Ved en senere anledning vil jeg dra til de sydlige øyene; Uist, Benbecula og Barra. Disse skjøre naturområder befinner seg i Europas yttergrenser. Dette er historiske landskap, kyststrekninger og skoger gjennomsyret av myter. Mye av dette er i ferd med å forandres grunnet klimaendringer.

Maleriene og tegningene som kommer ut av Illuminations Atlanterhavet alluderer til øyeblikk og lyskvaliteter fanget på ulike tidspunkt. Lyshet og klarhet, like mye som det diffuse, er deler av mitt språk. Et slags spontant kalligrafisk vokabular utvikler seg som et resultat av å tenke på disse stedene og opplevelsesrommene.

Jeg er opptatt av berøringens letthet, det nesten umerkelige samspillet mellom nyansene av fargetoner – et forsøk på å gjøre rom gripbart ved å kun berøre deler av det.

Mine arbeider utvikler seg sakte i forhold til hverandre. Prosess er viktig, og tillater rom for tvil, akkumulasjon og konsentrasjon. Jeg prøver å oppfordre til en sakte tilnærming, hvor betrakteren kan bli både i villrede og involvert, og hvor maleriet beholdes som en levende entitet.

Jeg er interessert i gestur og i minimalistisk abstraksjon som et direkte uttrykk for et fenomen. Jeg blir f.eks. inspirert av de fabelaktige enkle strektegningene til Matisse og måten de fremkaller rom på. De er tilsynelatende uanstrengte, men handler fullstendig om tilstedeværelse. Matisse gir meg lyst til å tegne.

En biografisk note:

Min bakgrunn er fra Saint Martin’s School of Art og Goldsmith´s College, London, hvor jeg studerte i de dynamiske 70-årene. Tidsånden inspirerte meg, blant annet analysen av rommets poetikk, persepsjon – hvordan vi leser og tolker verden og konseptuell tenkning. Jeg ble særlig opptatt av miljømessige problemstillinger og reiste til Norge på et stipend fra Det norske utenriksdepartementet for å bli bedre kjent med Norges geografi, topografi og natur. Jeg bor og har min base i Bergen, men har fremdeles en sterk tilknytning til Storbritannia.